vrijdag 14 september 2012

Life!tv en waarom de TV oorlog er niet toe doet.


Een jaar geleden vroeg men mij om de TV zender Life!tv te herstructureren. In mijn zoektocht naar nieuwe medewerkers botste ik op Said, een Belg van Marokkaanse afkomst. Hij is de componist van een muziekstuk dat we allemaal kennen “Waar is da feestje, hier is da feestje…”. Ik nam hem aan. Enige tijd later zocht ik een sales verantwoordelijke. Said suggereerde me eens af te spreken met Ahmed, zijn broer. Ahmed bracht me een sales verhaal dat me aantrok, en ook hij werd aangenomen. Vele herstructureringen later bestaat de kern van Life!tv uit 3 Belgen, waarvan 2 van Marokkaanse afkomst, toevallig allebei uit het Mechelse. Het is daar ook dat Said zijn muziekprogramma “Music 41” maakt, vanuit een zelfgebouwde studio in de kelder van zijn huis. Als ik met Ahmed en Said door Mechelen wandel lijkt het alsof ik met de 2 officieuze burgemeesters van de stad op stap ben. Tientallen mensen komen hen begroeten, voortdurend, straat in, straat uit. Als ze handen geven, kloppen ze zichzelf op de borst, ter hoogte van het hart. Een teken van warmte en broederschap. Ahmed en Said houden van Mechelen, en Mechelen houdt van hen.

Voordat ik aan de slag ging bij Life!tv werkte ik 9 jaar voor The Wall Street Journal, een dochter van Dow Jones. Republikeinser dan bij The Wall Street Journal kon je ze niet vinden. Toch was ik 9 jaar lang aanwezig in een expat omgeving waar migratie het kloppende hart was van de industrie, zelfs van succes. Of je zwart, bruin of wit was deed er niet toe, als je maar de beste was. Afkomstig zijn van een top familie uit het buitenland, of afgestudeerd zijn aan een internationale business school was eerder regel dan uitzondering.  Dat ik daarna bij Life!tv zou gaan werken met 2 Belgen van Marokkaanse afkomst aan mijn zijde was vanzelfsprekend. Althans dat dacht ik, want…ik bleek niet klaar voor het volgende.

Enkele maanden geleden vroeg ik Said een project op te starten om met zijn bedrijfje Showarma Records op zoek te gaan naar presentatrices voor Life!tv. Ik gaf hem de vrije hand. Vanuit mijn ooghoek zag ik dat hij mensen boekte, een studio reserveerde, hij bouwde zijn eigen ‘dolly’ met een stuk hardboard en de wielen van het skateboard van zijn zoon (Life!tv valt niet echt te vergelijken met de traditionele grote TV zenders) en ik geloofde dat alles OK was…tot ik enkele weken geleden de eerste beelden zag. Ik zag hoe Said een fantastische presentatie trailer had gemaakt, veel beter en moderner dan wat ooit door Life!tv is uitgezonden geweest….maar er was 1 element dat me even helemaal uit mijn evenwicht bracht. De presentatrice droeg…een hoofddoek. Ik geef toe dat ik dat niet had zien komen. Ik heb er dagen en nachten over nagedacht. Ik heb het internet doorworsteld. Ik heb de Olympische Spelen gezien, stond daar niet een meisje met een hoofddoek bij elke beker uitreiking ? Natuurlijk, maar dat was Londen, dit is Vlaanderen. Is Vlaanderen al zover geëvolueerd, zonder dat ik het doorhad, dat meisjes met een hoofddoek de presentatie op een Vlaamse tv zender moeten kunnen verzorgen ?

Iedereen in TV land, en ver daarbuiten weet dat op 17 September de zogenaamde TV oorlog losbarst. Op die dag lanceert een spin-off van de VRT twee concurrerende kanalen, en iedereen weet dat alle TV partijen die een rol spelen in deze zogenaamde TV oorlog eigenlijk briljante TV makers zijn. Er zal geen beter TV najaar zijn dan het TV najaar van 2012, maar eigenlijk doet dat er niet toe. Hoe goed het entertainment ook zal zijn, hoe groot het aantal nieuwe tv series en formaten, er ontwikkelen zich momenteel zeer belangrijke stromingen in onze maatschappij die niet uit het oog mogen verloren worden. In tegenstelling tot wat zij zelf beweren hebben uitgevers en vooral TV zenders macht. Vandaag wenden zij deze macht aan om hun marktaandeel en hun adverteerders inkomsten te consolideren of te doen stijgen. Niets fout aan, integendeel. Maar wie macht heeft, heeft ook verplichtingen. Het is nu het moment om als grote TV zenders de maatschappij in de eerste plaats ten dienste te zijn en mede te analyseren welke stromingen zich in onze maatschappij ontwikkelen. Het is aan de grote TV zenders om de kijkers te helpen begrijpen wat er zich in onze buurten afspeelt, en het is aan de grote TV zenders om ons te helpen beslissen waar we met deze maatschappij naar toe moeten. Entertainment maken, hoe briljant ook, is eenvoudig weg niet meer genoeg.

Ik heb uiteindelijk resoluut gekozen om mijn medewerker Said te volgen, die meent dat het tijd is om een presentatrice met hoofddoek op een Vlaamse zender te introduceren. Dat doen we niet tijdens de verkiezingen die er aan komen, dat doen we wel op 17 september, aan de vooravond van de TV oorlog, omdat het front van de veranderingen in onze samenleving zich in de huiskamer bevindt, en niet altijd in een stemhokje.



Gert Van Mol
CEO Life!tv Broadcasting Company nv
gert.vanmol@groepg.eu

Life!tv wordt simultaan uitgezonden op Telenet Kanaal nummer 41 en op www.lifetv.eu

1 opmerking:

  1. Zijn jullie zot geworden.Waarom geen presentatrice met blote borsten.Succes verzekerd!

    BeantwoordenVerwijderen